Tuesday 14 January 2014

DON'T STOP YOUR KID'S CREATIVITY

Assalamualaikum w.m.t

December 2013 yang lepas aku ke konvention Kumpulan Kreatif dan Inovatif kebangsaan Perkhidmatan Awam ke 30 di Kuching. Kreatif ni bukan pada kerjatangan sahaja , berfikir bertindak , mengatasi masalah pun pada aku perlu kreatif. Yang paling penting menangani masalah perlu kreativiti yang tinggi. kalau tak, tu yang boleh jadi tindakan yang kita ambil boleh membawa padah. 

Sekarang ni sistem pendidikan kita implement berfikir aras tinggi. Ini menggalakkan kanak2 sentiasa berfikir. Anak2 kita memang kreatif. Apa yang menjadi masalah kita sebagai ibu bapa selalu membantutkan kreativiti anak2 kita. contoh yang simple kadang anak2 kecil makan bersepah dah kita suruh dia stop suap sendiri kita yang suapkan sebab taknak bersepah. Ini secara tak langsung kita membantutkan kraetiviti dia.Banyak yang kita larang lama2 motor2 pada kanak2 ini tidak banyak yang digunakan.

Selalu kanak2 dapat water colour, wah seronok buat panting..memang namanya kanak2 dia fikir apa yang dia rasa nak buat je. Apa salahnye kita layan letakkan lapik, bagi kain lap dan sebagainya. Sebenarnya banyak yang anak2 belajar.


Kita tengok how concentrate he is, tiba2 kalau kita datang ask him to stop, frustrated lakan. Masa Saqif kecah macamni Hasif n twin 2 marah juga nampak kotor tapi ummi kata you guide him how to do proper painting. Last2 they enjoying painting together. Siap boleh cerita apa yang dia colour. 

Mula2 Hasif complaint ade ke tayar warna purple. after he finished the sand art see how nice the car is. Saya perhatikan masa buat tu mak ayah yang sebok suruh anak bubuh colour tu colour ni dah sesak kat area tu. For me let them with their creativity. Don't stop them. cuma kalau boleh saja tanya tyre selalu colour apa bila dia jawab hitam...haaa then you ask which sand is black. Tak payah kata eh jangan buat macam ni guna yang ini. kalau mcm tu biar mak je yang buat.


Creative card Saqif buat kat school. Tapi yang tak tahan semua water colour, magic colour dan serba makneka colour abang, Saqif jahanamkan....yang ni lagi creative hihi..


Dalam sport pun kena creative. Oleh kerana terlampau creative habis lampu pecah dan kipas kat rumah bengkok. Ini abang2 punya hasil creativity..grrrrr




Walaupun bersepah dengan aktiviti anak2 tapi kita sediakan tempat atau peralatan yang sesuai untuk anak berkreativiti....



No comments:

Post a Comment