Friday 3 January 2014

PUDING RASAH

Assalamualaikum w.m.t


Dah lama tak update resepi. Puding ni antara puding atau agar2 yang saya suka buat. Selain dari cantik rasanya pun sedap. Resepi ni saya ambil dari majalah SAJI 2001. Ada cerita pasal puding ni. Masa twin tadika kat Tadika Sri ilmu dulu, klu ada jamuan saya buat puding ni teacher dia (saya tak ingat nama dia an Indian lady) suka sangat, saya bagi resepi dia tak nak tapi tiap kali jamuan dia request puding ni.

Puding Rasah

Bahan2
30 grms agar2 (satu bungkus cap burung tu)
1 tin susu cair (evaporated milk)
2 cawan gula (saya kurangkan sikit)
1 sudu esen vanila
6 biji telur ( saya biasa guna 3 je)
1 sudu besar gula dan 1 sudu besar mentega disatukan
2  sudu besar serbuk koko
1 sudu pewarna merah dan kuning (ikut suka la klu tak de apa warna can do)
1 sudu besar tepung kastard

cara2

1. Agar2 dimasak hingga larut kemudian masukkan gula
2. Telur dipukul sedikit sebelum dicampur dgn susu cair, tepung kastard dan esen vanila. kacau hingga sebati kemudian masukkan campuran gula dan mentega kacau rata.
3. Tuangkan adunan ke dalam periuk berisi agar2 dan jerang hingga mendidih. Bahagikan 3 mengikut warna
4. sediakan acuan bulat/empatsegi. Tuangkan adunan kuning ke dalam 3/4 tompok di dlm acuan. Ceduk pula adunan koko keatas adunan kuning td diikuti dgn adunan merah. ulang sumula bermula dgn adunan kuning semula sehingga selesai. sejukkan dan bila beku boleh terbalikkan ke dlm dulang dan hiaskan.

selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment