Friday 23 January 2015

RINDU KUZI AYAM ABAH

Assalamualaikum w.m.t
Setelah abah meninggalkan kami hampir 2 bulan lebih tiba-tiba aku rindukan masakan arwah abah. Memang tak nafikan air tangan abah memang menjadi kegemaran kami semua.Kalau hari raya masa arwah abah sehat masak kuzi ayam dan air asam (kami panggil cacapan) memang menu wajib di pagi raya. Setelah abah sakit hampir 2 tahun lepas aku cuba resepi yang pernah arwah abah ajrkan. Tp I tell U memang jauh masakan abah lagi sedap.

Abah ada bagi aku resepi yang dia tulis sendiri sebelum arwah abah diserang stroke. Sedih bila raya tahun lepas abah mintak aku buat masak kuzi. Mak mintak aku masakkan. Mak tanya sedap ke. Abah angguk je kata sedap. Entah mungkin nak jaga hati je kut. Arwah Nani dulu pun suka sangat dengan masak kuzi resepi arwah abah ni.

Ni dia harta yang abah tinggalkan untuk aku untuk aku kongsikan dengan semua. Untuk anak saudara abah ni la resepi Pak lang atau angah muin yang dia bagi kat kak long. Kak long simpan resepi ni dalam purse kak long.




Cara dia ayam tu goreng tp jangan garing. Tumis bahan yang dicampurkan (bancuh dulu rempah2 ni). Yang bertanda * tu bubuh kemudian..Aku pun nak try and error resepi ni sampai dapat rasa yang macam arwah abah buat.

Al-Fatihah untuk arwah abah Muin bin Ahmad. Semoga roh abah tenang dan dihimpun bersama orang2 orang beriman. Kami sayangkan abah tapi Allah lebih sayang kan abah dan Nani.

No comments:

Post a Comment