Thursday 26 September 2013

CERITA KUAH ROJAK

Assalamualaikum w.m.t

Minggu lepas aku buka la fb tiba2 tengok kawan lamaMazurina upload gambor kuah rojak mak aih mengancam. Aku pun tanya dia kat WA group  Pioneer ladies of SEMESTI mintak resepi.

Hari Ahad lepas kawan aku yang kami panggei Ayeed pun buat kat rumah dia. Biasa la Cik Kiah yang lain ni pakat bawa sorang sikit buah. Best komer nyicah ramei2. Zaihan yang aku panggei Along dan Linda memeriahkan rumah Ayeed petang tu. Habih nyicah biasa la mesti tapau kuah bawak balik sikit. ni aku dok nyicah hari2 tak de buah lain pelam yang along bagi aku tambah dengan carot pun sedap komer.

Meh kita tengok resepi (Credit to Cikgu Mazurina )

Bahan
1 botol kicap manis
1 botol sos cili
1 senduk cili yang telah diblend
setengah tapak tangan belacan
Gula apong atau gula kabung
Gula putih setengah kilo (yang ni boleh adjust la)
Bijan yang telah disangai
Kacang tumbuk kasar

Cara
Masakkan semua bahan2 kecuali kacang dan bijan
Bila agak pekat angkat dan sejukkan
setelah sejuk masukkan bijan dan kacang
Sedia untuk nyicah

Sebenarnya kami boleh mengeratkan kemesraan hanya dengan seperiuk kuah rojak. Resepi dari sarawak. Dicuba di Denai Alam dan kawan berkunjung bersama menikmati.





No comments:

Post a Comment