Tuesday 12 June 2012

Kerana Duit

Assalamualaikum,
Harini nak sembang santai je..Cerita duit. Bukan apa semalam teringat kawan masa buat Diploma kat ITM dulu si Faridahanum. Sesuai le dgn course yang dia ambik DIIA. Mmg dia belajar camana nak dapat duit bnyk kan. Dia kata aku kalau nak kawen nak cari suami kurang2 yang mampu tanggung aku serba serbi tak nak sekadar dengan cinta je bukan boleh bagi aku makan dengan cinta. Pikir balik ada gak logiknye pendapat si anum nikan, walaupun dia ni kadang jenis tak kesah.
Cuba pikir kerana duit ni boleh gaduh sedara mara, adik beradik dan kawan2. Pasal rete pusaka pun gaduh bagai. Tapi kita ni sebagai orang Islam kan dah ada cara2 agihan reta pusaka ni tak payah gaduh2.
Laki bini pun boleh cerai berai pasal duitkan. Walaupun tanggungjawab suami menyediakan keperluan asas rasanya tak salah isteri menyumbangkan. Kita telah diberi kebenaran keluar rumah untuk bekerja apa la salahnya ada bahagian yang kita tanggung perbelanjaannya. Tapi jangan take for granted pulak.
Kadang2 dgn ipar duai n in laws pun duit ni jadi penyebab. Klu anak lelaki dulu bagi bulan2 bnyk kat parents tapi bila amount dah kurang mula la ada suara2 sumbang kata tu takut bini la or lebih dasyat lagi bini perabih duit dia la. Kalau kes anak pompuan plak boleh pulak skrip tukar ape pulak sebok2 ko nak byr expenses biar la suami awak yg settle dah tanggungjawb dia. Pada aku kalau anak2 dah ada tanggungjawab tak perlu la nak ganggu biar la diorg urus sendiri tak payah nak sebok ipar duai nak berbunyi.
 Aku suka dgn mak abah aku punya stail..tanggungjawab dia besarkan anak2 n bagi pelajaran dunia akhirat yang terbaik. Pasal duit klu bagi dia terima kalau tak bagi tak pernah mintak. Yang penting anak2 bahagia, paling tak tahan cucu kena jaga lebih baik daripada dia jaga kami dulu tu dia penangan cucu. Dia kata dulu aku bukan gaji besar tapi korang semua belajar sampai U takkan cucu dia korang tak boleh bagi lebih drp apa yang dia bagi kat kami adik beradik. Bertuah la 6 orang cucu tok wan n atuk ni.
So…rasa2nya pendapat Anum tu ada kebenarannya tak?.  Duit ni sikit pun cukup , banyak pun cukup rasanya bergantung bagaimana keperluan dan penggunaan kita. Tepuk dada Tanya selera. Bior pape ase bergayer tu applicable lagi ker?

No comments:

Post a Comment