Tuesday 12 June 2012

Kisah Hujung Minggu 2


Assalamualaikum,
Weekend adalah hari yang ditunggu oleh anak-anak.  Diorang pasti Ummi akan memasak segala macam masakan n kdg tu anak2 request macm2 nak makan.  Kesiankan anak2 saya, camtu la nasib kalau dah kerja jauh. Salah satu sebab aku ambik full time study leave dulu adalah sebab twin dah masuk std 1 dan aku rasa masa tu selalu tak tenteram asyik teringat macamana diorg . Aku nak selalu call trasit segan la pulakkan mcm la aku sorang je ada anak, orang lain tak kecoh pun. Bayangkan kdg dalam pukul 10 cal aku, Ummi pencil case tinggal, colour tak ada takut teacher marah. Bygkan aku kat Bangi, babah dia boleh keluar time lunch je. Hishh.
Hari Sabtu aku terpaksa attend Dialog Nasional Pendidikan di Sirim. Jgn korang ingat aku dah tukar kerjaya jadi Pegawai di KP pulak. Aku mewakili AJK PIBG SMK Seksyen 7. Banyak isu yang dibangkitkan satu yang menarik perhatian aku, ramai perwakilan yang meminta PPMSI dikembalikan. Apa pendapat korang? Aku secara peribadi sebenarnya mmg nak PPMSI dikekalkan, tapi kena la paham pendidikan nasional ni meliputi seluruh pelusuk Malaya ni so background pun berbezakan. Mungkin kita pandang apa yang ada depan mata je. Tapi aku fikir balik aku dulu asal dari kampong gak, pas tu masuk kat boarding skool dulu terasa gak kwn2 berabuk cakap omputih tapi aku take it as challenge. Kat ITM bahasa pengantar English takde masalah pun. So tepuk dada Tanya selera. Makanya hari sabtu terlepas la Ummi nak masak untuk lunch. For dinner buat bihun sup requested by twin 1. Tapi bila sup dah siap dia makan dgn nasik la plak.
Makanya hari Ahad adalah hari aku perlu qada’ + jamak memasak untuk anak2. Last week lagi Hasif asyik ckp nak makan sotong goreng tepung. So tu untuk dinner. As for breakfast makan left over bihun sup smlm je la. Lunch twin 2 pulak nak makan meehon goreng aku pun buat la . Pukul 4 macam tu twin 1 nak makan cucur kentang dgn kuah kacang.  Aku bancuh 1 kg tepung for cucur kentang. Masing2 makan bnyak siap ajak kwn2 lagi. Aku mmg suka ajak kwn2 dia tea kat rumah sebelum keluar main. Dapat la satu bekas bagi jiran. 
Twin 1 sedang menikmati cucur kentang

Pukul 6.30pm  ready prepare for dinner pulak. Twin 1 sanggup tak kuar main hari ni nak jaga chak suruh Ummi memasak tanpa sebarang gangguan.Aku pulak semangat nak masak pasal hubby ckp dia akan dinner kat rumah hari ni. Yeaahhh apa yang Ummi managed to prepare for dinner…Ikan sweet & sour, lala tumis pedas , sotong goreng tepung, bawal putih yang kecik tu goreng garing n sayur campur. Tgh aku nak masak neighbour pulak hantar kari daging.  Sorry gambar tak sempat ambik sebab dah masuk maghrib pun tak siap lagi. Ok next N3 aku masukkan resepi n petua macamana masak lala. Aku teringat Syauqi suka sotong goreng tepung  ajak le dia dinner kat rumah since hubby pun ada. Sudahnya dia datang pukul 12 lebih mujur aku masak mmg banyk. Siankan tak makan2 lagi dah kira sahur dah tu. Aku doakan cepat la dpt jodoh..hahaa. Esok bermula minggu baru…tapi lauk dah prepared in advance for twin.

No comments:

Post a Comment