Tuesday 12 June 2012

lala tumis pedas

Assalamualaikum,
Ok ari ni aku nak tunaikan janji N3 sebelum ni. Jgn ingat aku buat 2 N3 sehari. Sebenarnya baru nak publish. Jum kita tgk resepi Lala tumis pedas.
LALA TUMIS PEDAS
Bahan2
·         Lala dlm 800g. (tak semestinya ni aku beli sepeket 800g)
·         Cili api ni ikut suka ikut klu suka pedas byak le. (asingkan sedikit untuk tumbuk dan separuh lg just ketuk je)
·         Lengkuas dlm 1 inch sahaja (jgn banyak nanti rasa lengkuas tu kuat sangat)
·         Sedikit bunga kantan (boleh juga tukar dgn daun limau purut)
·         1 sudu makan sos tiram
·         Sedikit asam keping (sikit je tau)
·         Bawang putih n bawang merah
Cara2
1.       Rendam lala dlm air garam for about 30 mins. (Ini bertujuan nak keluarkan lumpur2 dari shell tu)
2.       Pastu bersihkan bersih2.
3.       Tumbukkan cili bersama lengkuas sampai lumat pas tu tumbukkan sekali bwg putih dan merah.
4.       Panaskan minyak dan tumiskan bhn yang ditumbuk sampai terbit bau. Tambah sedikit air.Masukkan sos tiram. Masukkan lala dan bunga kantan dan asam.
5.       Perisakan garam. Lala masak apabila dia bertukar warna ke pinkist.
Notes
*      Lala perlu dibersihkan denga berhati2 untuk elakkan keracunan coz lala ni (or any seafood yang ada shell) makan lumpur dan kemungkinan besar mengandungi toxin laut.
*      Semasa memasak mula tutup to trap heat, lepas kita tgk semua dah warna bertukar ke pinkist kita kena bukak tutup n continue masak atas api yang besar dan biarkan mendidih. Ini bertujuan kita nak any toxin yang ada vaporise dgn wap tu. (Ni applicable untuk masak kerang or kupang)
*      Lala or any others (seafd yang duk dlm shell) bila masak jgn tutup. Tutup sekadar untuk masak lepas tu kena buka dah biarkan dia mendidih sekejap
*      Satu lagi jgn lupa rendam dulu any shell seafood ni dgn air garam pasal bila kepekatan cecair kat luar tinggi so cecair yang berlumpur kat dlm tu akan keluar ke cecair yang mempunyai kepekatan tinggi ni. So mudah la kita nak bersihkan seafd ni. Yang penting toxin yang ada keluar sekali. Jgn sekali2 masak seafood yang bercengkerang ni separa masak 0r half-done bahaya sangat.
*      Kalau masak lala ni jgn buh air bnyk2 coz lala itself akan mengeluarkan air

2 comments: